לייעוץ והזמנות – 077-3013439

הקשר בין ספורט לגאוט

גאוט

מה הקשר בין פעילות גופנית להופעת התקף גאוט? ואיך פעילות גופנית יכולה לתרום או אף להרע במצבים מסוימים לסובלים מגאוט ומעודף חומצת השתן?

לפי הנתונים שפורסמו באתר הכנסת, מעל 50% מהמבוגרים בישראל סובלים מעודף משקל או מהשמנת יתר. זהו אחוז גבוה מאוד ואף נחשב מהגבוהים בעולם!

ידוע שישנו קשר ישיר בין עודף משקל לבין הופעת מחלות שונות ואף הופעת מחלת הגאוט ועלייה של חומצת השתן.

מה הקשר בין משקל עודף לגאוט?

המשקל העודף גורם לעומס על האיברים הפנימיים בגופנו וכך נוצר לחץ על הכליות ועל מערכת העיכול אשר אחראיות על פינוי חומצת השתן. אותו הלחץ מפריע לאותם איברים לבצע את עבודת פינוי החומצה וכך נוצרת עלייה בחומצת השתן והופעת התקף הגאוט.

דיברנו המון על תזונה נכונה לסובלים ממחלת גאוט, וכמובן שלתזונה יש ערך רב גם בשמירה על משקל תקין. אך יחד עם זאת, אנו חייבים להוסיף פעילות גופנית כלשהי לשגרת היומיום בכדי להילחם בתופעת המשקל העודף ולחזק את גופינו, מה גם שפעילות גופנית משפרת את הזרמת הדם לכל האיברים הפנימיים אשר תעצים ותשפר את פעילותם.

אך פה חשוב לציין שלחולי גאוט ספורט עלול להיות חרב פיפיות ודווקא לפגוע במצבים מסוימים. ישנם שלושה מצבים בהם ספורט עלול לפגוע בסובלים מעודף חומצת השתן ומגאוט.

3 מצבים בהם ספורט עלול לפגוע

  • אימון בזמן התקף
  • אימון אינטנסיבי מידי (גם לא בזמן התקף)
  • פציעות ספורט שיכולות להוות גם כן טריגר להתפרצות התקף גאוט

רבים לא יודעים זאת אך ספורט אינטנסיבי מידי עשוי לגרום לעלייה של חומצת השתן. בזמן פעילות גופנית ישנו תהליך של פירוק חלבונים מה שיכול להוביל להיווצרות פורינים אשר מעלים את רמת חומצת השתן בדם – ועודף חומצת שתן לעיתים יתבטא בהתקף גאוט. בביצוע ספורט בזמן התקף גאוט אנו עלולים לגרום לפגיעה נוספת במפרק בו נוצר הגאוט וכן להעלות את חומצת השתן ולהחריף את ההתקף. לכן חשוב להבין שחומצת השתן עולה לא רק כשצורכים בשר וחלקים פנימיים של בעלי חיים אלא גם כשהגוף מפרק חלבונים בכמות גדולה בספורט מאומץ.

אלו סוגי ספורט מתון מומלץ לעשות כשיש גאוט?

  1. הליכה של 30-60 דקות ביום – אני ממליצה ללכת באוויר צח בשדות או בשבילים המרוחקים מכבישים סואנים. האוויר בשולי הכבישים רווי בזיהום אויר הנפלט מאמצעי התחבורה.
  2. יוגה ופילאטיס – ממליצה על יוגה מתונה כמו האטה יוגה ומדיטציה המשלבות טכניקות הרפיה ונשימות.
  3. שחייה – אני ממליצה על שחייה מתונה בעדיפות לשחייה בים או בבריכות טבעיות ולא בבריכה אשר מלאה בכלור וכימיקלים אחרים אשר נספגים בגופינו.

מומלץ לגוון את הפעילות הגופנית ולבצע לפחות 3-5 ימים בשבוע.

סיבה נוספת שפעילות גופנית מתונה מומלצת לחולי גאוט היא הפגת לחצים. מתח נפשי ולחץ מהווים טריגר להתפרצות גאוט ופעילות גופנית מתונה מפיגה מתחים ומשפרת מצב רוח.

פעילויות ספורטיביות שעדיף להימנע מהם הן: פעילות גופנית מאומצת כמו הרמת משקולות כבדות, ריצה, כדורגל וכן סוגי ספורט אחרים שגורמים לבנייה אינטנסיבית של השריר.

לסיכום

השגרה היומיומית של רובנו מאוד עמוסה ולפעמים ממש קשה לנו להכניס ללו”ז הצפוף גם אימון גופני של 40 דקות עד שעה. אבל כל מי שאי פעם התמיד באימונים לתקופה נוכח שלאימון גופני ישנו קסם מיוחד ואחרי תקופה שמתמידים באימונים מגלים שהכושר הגופני אומנם “גוזל” 40 דקות מהיום שלנו אך מאידך הוא הופך את כל היום שלנו לאנרגטי יותר, אפקטיבי יותר והרבה יותר קליל ורגוע. כך שכאשר אנו עושים כושר, לא רק שאנו לא מבזבזים זמן אלא אנחנו מרוויחים אותו בניצול טוב יותר של כל דקה ודקה במשך היום רק מעצם עשייתו.

ואם כל זה לא מספיק, פעילות גופנית נכונה גם תעזור לך להוריד את חומצת השתן, להפיג מתחים ולמנוע התקפי גאוט עתידיים.

ועוד טיפ חשוב: ביום של בדיקות חומצת שתן וביום שלפניו מומלץ לא לעשות ספורט על מנת שהתוצאות יהיו מדויקות ולא יושפעו מהאימון הגופני.

כתבות נוספות

איור של עשבים צבעוניים, טיפול בגאוט

טיפים לסובלים מגאוט

ישנן מספר דרכים בהן ניתן לטפל בגאוט, הנה כמה טיפים עליהם אני ממליצה כדרכים לטפל במחלת הגאוט. טיפים לטיפול בגאוט בדקו את עצמכם אחת ל-4

קרא עוד »
אני רוצה לשאול שאלה
1
יש לך שאלה על גאוט?
היי,
איך אוכל לעזור לך?
Powered by
Secured By miniOrange