לייעוץ והזמנות – 077-3013439

גאוט ודיאטה צמחונית

תזונה נכונה היא אחד מאבני היסוד בטיפול הטבעי בגאוט ובהורדת חומצת השתן. הטיפול הטבעי בגאוט מחולק ל-3. תזונה נכונה, אורח חיים בריא ורגוע ושימוש בצמחי מרפא שמאזנים את הגוף ומורידים את חומצת השתן והדלקות. 

אך מהי התזונה הנכונה למתמודדים עם הגאוט? 

האם הצמחונות היא התשובה? 

האם תזונה צמחונית אכן מועילה עבור הסובלים מגאוט? ואם כן, איזה סוג של צמחונות נכון עבור מצב בו חומצת השתן גבוהה ואף מופעים סימני הגאוט?

במאמר זה, אתאר מהי הדיאטה הצמחונית ונבחן האם היא באמת מתאימה והכרחית לאנשים הסובלים מגאוט ומעודף חומצת שתן והאם ישנה דיאטה אחרת שתהיה נכונה, מעשית וישימה יותר?

דיאטה צמחונית - גאוט

הגדרת צמחונות

צמחונות היא הנוהג של הימנעות ממאכלים כמו עוף, בשר, עוף, דגים ופירות ים. הדיאטה הצמחונית מורכבת בעיקר מפירות, ירקות, שומנים מן הצומח, חלב, דגים, דגנים וחלבונים צמחיים. לעיתים נוהגים לבלבל בין צמחונות וטבעונות אך ההבדל בין שתי דיאטות אלו נעוץ בעובדה שבטבעונות מלבד הימנעות מבשר, עוף, דגים ופירות ים, לא נצרכים גם מזונות שמגיעים מן החי כגון חלב, ביצים, חלב ואפילו דבש דבורים. חלק גדול מהטבעונים אף מרחיבים את הטבעונות מעבר לדיאטה וימנעו כליל משימוש במוצרים מן החי כגון עור, נוצות ופרווה וגם לא ישתמשו במוצרים אשר נוסו על בעלי חיים.

דיאטה צמחונית וגאוט

ישנן מספר סיבות מדוע אנשים חיים ע"פ דיאטה צמחונית, אם זה מסיבות דתיות(ההינדים למשל), סיבות מוסריות, או סיבות בריאותיות. מאחר ואנחנו מתמקדים במאמר זה בצמחונות עבור מתמודדים עם מחלת הגאוט, אנחנו נתמקד בהיבט הבריאותי והקשר שלו עם הורדת החומצה האורית (חומצת השתן).
כולנו יודעים כי גאוט היא תוצאה של עודף חומצת שתן. חומצה אורית היא תוצר לוואי של פורינים אשר נמצאים הן במזון מן החי, ואף במזון המבוסס על צמחים כגון קטניות.
ההבדל היחיד בין פורינים מן החי לפורינים מן הצומח הוא כיצד אותם פורינים ממקורות שונים משפיע על הגוף ועל עליית חומצת השתן..

פורינים צמחיים מתנהגים שונה בגוף

מחקרים מראים כי פורינים ממקור צמחי למעשה אינם מזיקים לסובלים גאוט ומעלים את חומצת השתן בדומה למזונות המכילים פורינים מבעלי חיים. משמע פורינים מן הצומח מתנהגים שונה בגוף ולכן אינם מעלים את חומצת השתן. דבר נוסף הוא היותם של מזונות אלו בעלי יתרונות תזונתיים גבוהים לדוגמה, מזונות כגון עלים ירוקים, שעועית, עדשים וקטניות לעתים קרובות מכילים כמות גבוהה של פורינים אבל הם ידועים גם כבעלי תכונות הגנה כולל ויטמינים, סיבים תזונתיים, חומצה פולית, וערכים תזונתיים חשובים נוספים.

החוקרים מציעים סברה לפיה החומרים המזינים של רוב המזונות מבוססי הצמחים מצליחים לבטל את ההשפעות השליליות של הפורינים המצויים בהם. בנוסף, דיאטה צמחונית ידועה כדיאטה בסיסית ולא חומצית, בניגוד לגאוט אשר מתאפיין במצב של עודף חומציות בגוף. מה עוד, שבניסוי שנעשה בנושא גילו שנסיינים שאכלו מזונות עשירים ובסיסיים הצליחו להפריש יותר חומצת שתן בהשוואה לאלו עם תזונה חומצית.

באחד המחקרים, החוקרים הניחו למשתתפים לנסות שתי דיאטות (הדיאטה המערבית הרגילה ודיאטה צמחונית) בכדי לראות אם זה ישנה את רמות חומצת השתן שלהם. בסוף הניסוי, הם מצאו כי המעבר לדיאטה צמחונית הוריד את רמות חומצת השתן ב -93! אך מה שמעניין זאת העובדה שירידה זאת בחומצת השתן כלל גם "צמחונים" שצרכו דגים, מוצרי חלב וביצים או בשמם החדש- חצימחונים.

דיאטה חצי-מחונית וגאוט

חצימחוני- תנועה חדשה בתזונה שנהיתה פופולארית לאחרונה ומשקפת את הדיאטה המומלצת לסובלים מגאוט. חצימחונים הם חצי צמחוניים חצי אוכלי מזונות מן החי משמע הם מבססים את רוב הדיאטה שלהם על צמחונות אך לא נמנעים לחלוטין מאכילת מזונות מן החי.
ישנם חצימחונים שעושים זאת מסיבה אידיאולוגית של הפחתת בשר אך במקרה של מתמודדים עם עודפי חומצת השתן החצימחונות תהיה מסיבות בריאותיות.
כך שבעוד שישנם חצימחונים שיאכלו פעם בשבוע סטייק חצימחונים המתמודדים עם גאוט יאלצו לוותר על בשר אדום ופירות ים אך יוכלו לאכול בצורה מבוקרת דגים, מוצרי חלב (רק מכבשים ועיזים) ואף עוף מידי פעם. לגבי העוף חשוב מאוד שיהיה עוף אורגני ללא אנטיביוטיקה ולצרוך כמויות של 150גרם פעם-פעמיים בשבוע.

אלו הן חדשות טובות עבור המתמודדים עם גאוט שכן לא חייבים להיות צמחוניים לחלוטין ולהימנע לחלוטין מכל סוג המוצרים מן החי וכך ניתן לשמור על מאכלים אהובים עליך כגון דגים, חלב, עוף וביצים.

דגשים חשובים נוספים:

"ירקות בסיכון"– ישנם ירקות שנחשבים "ירקות בסיכון" למתמודדים עם גאוט שלחלק מהאנשים הם עלולים להעלות את חומצת השתן ואף לגרום להתקפים. ירקות אלו אינם משפיעים על כולם באופן גורף ויתכן שבעוד שלחלק מהאנשים הם יגרמו להתקפים, לאחרים הם לא יעשו כלום ויהיו בטוחים למאכל. ולכן, כל אחד צריך להכיר את הגוף שלו ולדעת אילו ירקות מתאימים לו ואיזה לא. הירקות בסיכון הם: פטריות, ברוקולי, כרובית, תרד, אספרגוס וירקות סולניים כגון: עגבניות, חצילים ופלפלים. כמו כן כאשר אוכלים קטניות כגון חומוס, עדשים ושעועית חשוב לצרוך מזונות אלו במידה שלא תעלה על כוס בארוחה(150 גרם).

ג'אנק-פוד צמחוני– ישנם צמחונים רבים, חצימחונים ואף טבעונים שעושים טעות אחת משמעותית בדיאטה שלהם והיא אכילת תחליפי בשר ועוף מתועשים. צריכה של שניצלים מתועשים מסויה, תירס, סייטן וכדומה הם גרועים מאוד ומכילים המון רכיבים שאינם תורמים לבריאות ואף מזיקים לה. אני אמליץ להחליף את אותם מזונות במזונות בריאים יותר שניתן להכין בבית בקלות כגון קציצות עדשים, חביתות ירק או קציצות בטטה ולהימנע ממלכודת הנוחות שמביאה איתה תזונת הג'אנק-פוד שמשווקת לצמחונים וטבעונים.

לסיכום, מתמודדים עם גאוט ועודף חומצת השתן יכולים ליהנות מתזונה די מגוונת ולא חייבים לצרוך אך ורק תזונה צמחונית ללא מוצרים מן החי. אך עם זאת, עליהם לאכול במידה מאוזנת ולא להפריז בצריכת חלבונים מן החי וקטניות ובו בזמן להקשיב לגופם ולראות אם קיימים "ירקות בסיכון" שמשפיעים עליהם באופן שלילי ולהימנע מהם בעת הצורך.

מעוניינים להבין איך גם אתם יכולים לטפל בגאוט באופן טבעי? לחצו כאן וקבעו שיחת ייעוץ מקצועי ללא עלות

טלפון – 077-3013439
מייל – legoutinfo@gmail.com
ווטסאפ – 0515101023
כתובת הקליניקה – בירנית 12, כוכב יאיר

ניתן להשאיר לנו הודעה ונחזור אליכם בהקדם!

מטפלים המעוניינים לקבל מידע נוסף והצעות מיוחדות > לחצו כאן

עקבו אחרינו בפייסבוק

מלאו פרטים ונחזור בהקדם

אז מה למדנו היום:

אל תישארו עם הכאבים! השאירו פרטים וקבלו ייעוץ טלפוני בחינם עם ד"ר שרה ברק, מומחיות לטיפול טבעי במחלת גאוט!

ביקרתם בחנות האונליין שלנו?

מבחר חבילות ופורמולות טבעיות לטיפול בגאוט במחירים שאסור לפספס!

המלצות של לקוחותינו:

מאמרים מקצועים נוספים:

ד"ר שרה ברק
ד"ר שרה ברק

ד”ר שרה ברק (Ph.D), מומחית לטיפול טבעי בגאוט ואחראית על הידע המקצועי שהחברה מספקת. ד”ר ברק אמונה על פיתוח הפורמולות הטבעיות שלנו ועל הליווי המקצועי של כל מטופלינו. בנוסף הצוות מורכב ממנהלים, אנשי מקצוע מוכשרים שמלווים את המטופלים במהלך הטיפול. הבסיס לטיפול מושתת על עקרונות הטיפול של ד”ר שרה ברק והוא כולל ייעוץ מקצועי אישי לכל מטופל, טיפול בפורמולות טבעיות, מידע חשוב וסרטונים מלמדים בנושא הגאוט. כדי להתחיל בטיפול אתה צריך לעשות צעד אחד ולפנות אלינו, משם אנחנו כבר נסביר לך איך כדאי לך להמשיך.

יש לכם שאלה? מעוניינים במידע נוסף? הגיבו בתיבה למטה ונענה בהקדם!

0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Notify of
guest
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments

מאמרים מקצועים נוספים:

כאבי גאוט בכף הרגל

כאבי גאוט ברגל

למה גאוט בא לידי ביטוי דווקא ברגלים? מחלת הגאוט מתבטאת לרוב בהתקפי כאב עזים בבוהן כף הרגל. הופעה של מחלת גאוט ברגל נובעת מצבירת יתר של חומצת

קרא עוד »

מאמרים מקצועים נוספים:

0
Would love your thoughts, please comment.x
אני רוצה לשאול שאלה
1
יש לך שאלה על גאוט?
היי,
איך אוכל לעזור לך?